Suomalaisen Valtavalon tavoitteena Norjan LED-valoputkimarkkinoiden ykkössija

13.8.2014

Suomalainen Valtavalo Oy tavoittelee ykköspaikkaa Norjan LED-valoputkimarkkinoilla parin vuoden sisällä.

Valoputkituotantonsa pari vuotta sitten Kiinasta robotisoidulle tuotantolinjalle Pohjois-Suomen Kajaaniin siirtänyt Valtavalo on jo saanut valoputkilleen sillanpääaseman Norjassa Fagerlin vesivoimalassa. Fagerlin hanke todistaa omalta osaltaan, että LED-valoputket sopivat erinomaisesti myös teollisuusolosuhteisiin.

Vuonna 2013 aloitetussa Fagerlin vesivoimalaitoksen hankkeessa tavoitteena oli parempi työympäristö, pienempi energiankulutus ja vähemmän huoltotyötä. Voimalaitoksen omistava Salten Kraftsamband AS kertoo saavuttaneensa Valtavalon toimittamilla G3 -LED-valoputkilla 60 prosentin energiasäästön ja huomattavia säästöjä myös huoltokustannuksissa.

Lisäksi SKS:n projektipäällikkö Robert Normannin mukaan LED-valaistus on parantanut työolosuhteita ja antanut uusia mahdollisuuksia mm. liikkeentunnistimien käyttöön.

LED-valaistushankkeen SKS:lle toteuttaneen Energyoptimalin toimitusjohtaja Morgen Groseth painottaa myös LED:iin siirtymisellä saavutettavia ympäristöhyötyjä, koska uudet valoputket ovat kierrätettäviä eivätkä sisällä elohopeaa tai muita raskasmetalleja.

LED-valoputket sopivat myös prosessiteollisuudelle

Valtavalon toimitusjohtaja Markku Laatikaisen mukaan yrityksen LED-valoputkia on Skandinaviassa käytössä vesivoimaloita vaativammissakin ympäristöissä kuten prosessiteollisuudessa.

Ruotsin Jernkontoretin maaliskuussa 2014 Tukholmassa järjestämässä “Energieffektiv belysning i tuffa miljöer” energia-alan tapaamisessa maailman johtavan rautaperusteisten metallipulvereiden valmistajan, ruotsalaisen Höganäsin Mats Anderssonkertoi positiivisista LED-valoputkilla saavutetuista tuloksista.

Andersson luonnehti LEDiä “tulevaisuuden” ratkaisuksi: korkea toiminta-aste ja ohjattavuus mahdollistavat alhaisen energiakulutuksen ja pitkän eliniän. Hänen mukaansa LED-valaistuksen myötä on lopultakin mahdollista noudattaa tiukkojakin valaistustasovaatimuksia myös prosessiteollisuudessa.

Suomi hyvä koti- ja koemarkkina

Norjan markkinoiden valtauksen tärkeänä julkisena avaustilaisuutena Valtavalo pitää Stavangerissa 25.-28. elokuuta järjestettävää offshore-teollisuuden ONS-tapahtumaa, jonne odotetaan kävijöiksi noin 60.000 teollisuuden ammattilaista. Valtavalon löytää hallin O osastolta 1335.

Uskottavuutta Valtavalon Norja-tavoitteelle antaa toimitusjohtaja Laatikaisen mukaan mm. se, että Suomi on ollut muita Pohjoismaita nopeampi siirtymään energiatehokkaaseen ja huoltovapaaseen LED-valoputkipohjaiseen valaistukseen eli toiminut paitsi koti- myös hyvänä koemarkkinana.

Suomesta löytynevät edelleenkin myös suurimmat LED-valoputkiasennukset, kuten pääkaupunkiseudun jättikauppakeskus Jumbon parkkihallit, jotka valaistaan nykyään noin 6000 Valtavalon G3-LED-valoputkella.”

Vaikka lainsäädäntö LED-valaistusta ajatellen on Laatikaisen mukaan ollutkin hieman epäselvää, ovat viranomaiset kahden viime vuoden aikana selventäneet käytäntöjä.

Esimerkkeinä tästä hän mainitsee Suomen Turvallisuus- ja kemikaalivirasto TUKESin sekä Ruotsin Elsäkerhetsvärketin LED-valoputkia koskevat artikkelit, joille on antanut pontta alunperin vuonna 2011 julkaistu EU-tason suositus.