De tåligaste LED-lysrören tillverkas nu i Finland: Valtavalo ger sina G3+ LED-lysrör sju års garanti

26.1.2015

Den finska LED-lysrörstillverkaren Valtavalo Oy ger ett löfte om att dess G3+ LED-lysrör har den längsta livslängden på marknaden och den längsta garantin på marknaden. Under normala förhållanden har G3+ LED-lysrören en genomsnittlig driftstid på hela 125 000 timmar.

Som ett tecken på den exceptionellt höga kvaliteten ger Valtavalo nu sju års garanti på sina LED-lysrör.

Våra LED-lysrör som tillverkas i Finland har funnits på marknaden i snart tre år. Vi arbetar kontinuerligt för bättre produktkvalitet och tack vare vissa nyligen gjorda ändringar kan vi nu leverera ännu bättre produkter som har en exceptionellt lång livslängd och garanti. Den livslängd och garanti som vi utlovar är ett tecken på en exceptionellt hög kvalitet, även enligt finsk standard”, säger Valtavalos VD Markku Laatikainen.

G3+ LED-lysröret är framtaget för att fungera i till och med extrema förhållanden och det har god tålighet för vibrationer samt för höga och låga temperaturer. För att garantera en hög kvalitet använder Valtavalo i sina produkter endast de lämpligaste komponenterna och lösningarna, även om det kostar mera.

Helautomatisk produktion och testning

Valtavalos produktions- och testprocess är helautomatisk, vilket bidrar till en jämn kvalitet på produkterna.

Varje LED-lysrör genomgår en automatiserad testprocess där man mäter bland annat ljusstyrka, färgtemperatur, färgåtergivning, spektrum, effektfaktor, harmonisk distorsion och elförbrukning. Dessutom görs ett genomslagsspänningstest på alla produkter.

De uppmätta värdena för varje produkt lagras i en databas där de senare kan inhämtas med hjälp av QR-koden eller serienumret som märkts på produkten.

”LED-produkternas livslängd beror i hög grad på den mekaniska formningen för dem samt på kvaliteten på komponenterna och monteringen. Hos oss hör dessa till de viktigaste faktorerna inom produktutformningen”, säger Tuukka Prykäri,som är teknisk chef på Valtavalo, när han berättar om företagets produktfilosofi.

Valtavalos G3+ LED-lysrör hör också till de första LED-lysrören på marknaden, som tillverkas enligt den nya standarden för LED-lysrör. Standard EN 62776, som utfärdades i december 2014, fastställer riktlinjer för LED-lysrörens kompatibilitet oavsett tillverkare samt för enhetliga testförfaranden som gör det möjligt att övervaka marknaden.