Valtavalon kansainvälinen kasvu kiihtyy

12.3.2020

Kajaanissa LED-valoputkia valmistava Valtavalo Oy on kasvattanut liikevaihtoaan koko elinkaarensa eli 10 tilikautta peräjälkeen. Mielenkiintoiseksi yhtiön tarinan tekee se, että alkujaan tuontitoimintaa harjoittanut yritys elää tänä päivänä voimakkaasti viennistä ja tuotteilla on kotimaista alkuperää viestivä sinivalkoinen avainlippumerkki.

Valtavalo on käynnistellyt vientitoimintaansa jo ennen oman tehtaan perustamista Kajaaniin. Robotisoidun tehtaan käynnistämisen jälkeen vienti on kuitenkin askelittain ottanut isompaa roolia yrityksen vuotuisessa liikevaihdossa. Yritys perusti myyntiin keskittyvän sivuliikkeen Ruotsiin v. 2017 ja Ruotsin liikevaihto alkaa olla kotimaan myynnin kanssa samoissa lukemissa. Kaikkiaan kuluvalla toukokuun loppuun päättyvällä tilikaudella viennin osuus on ollut jo 54%, kun viimeisimmässä vahvistetussa tilinpäätöksessä se oli 47%. Vaikka valtaosa viennistä tulee Ruotsista ja pohjoisesta Euroopasta, niin vientimaiden joukkoon mahtuu myös meiltä katsoen eksoottisempiakin maita, kuten Peru.

Ruotsissa yhtiön palkkalistoilla on 5 henkeä keskittyen pääasiassa myyntiin ja kotimaassa reilut 20, josta puoli tusinaa on myyntikentällä.

Meillä on ollut hyvä Suomi-Ruotsi -maaottelu, ”Finnkampen” menossa myyntitiimiemme välillä ja on mukava kannustaa toisiamme yhä parempiin tuloksiin”, Ruotsin toiminnoista vastaava Martin Persson nauraa.

Yritys on hiljattain käynyt läpi tiukan ohjelman uusien tuotantolinjojen ja tuotteiden ylös ajon suhteen ja viimeisimmäksi viilannut organisaatiota kannattavuuden näkökulmasta.

Olemme tehneet kovia valintoja ja isot satsaukset omiin tuotteisiin ja linjastoihin näkyvät muutaman huonomman vuoden jälkeen tällä tilikaudella vihdoin myös yhtiön kannattavuuden parantumisessa, vaikkakin investointien poistot ja rahoituskulut rasittavat tulosta merkittävästi”, yhtiön toimitusjohtajana vuoden alusta aloittanut Tuukka Prykäri linjaa.