Valtavalo jatkaa kovassa kasvuvauhdissa

9.10.2017

Suomalainen LED-valoputkivalmistaja Valtavalo jatkaa kovassa kasvuvauhdissa. Toukokuun lopussa päättyneen tilikauden liikevaihto kasvoi 21% edellisvuodesta ollen 3,6 miljoonaa euroa. Tilikauden tulos kääntyi myös taas voitolliseksi yhden tappiollisen vuoden jälkeen ollen 75 000 euroa.

Yhtiön pääosin edellisellä tilikaudella suorittama investointi Kajaanin tuotantolaitoksen toiseen täysin automaattiseen LED-valoputkituotanto-linjaan painoi vielä yhtiön kannattavuutta. Uudella linjastolla valmistettavalla tuotteella yhtiö tavoittelee merkittävää markkinaosuutta erityisesti Suomen ja Ruotsin ammattivalaistuksessa esimerkiksi kaupan kiinteistöissä sekä julkisella sektorilla. Yhtiön pidempään valmistettu lippulaivatuote on jo laajalti erityisesti teollisuuden suosiossa markkinoiden pisimmän käyttöikänsä ja luotettavuutensa vuoksi. Vuonna 2008 startanneen yhtiön liikevaihto on kasvanut n. 20-50% vuosittain, ja toiminta on ollut tilikautta 2015-2016 lukuun ottamatta edelliset 5 vuotta jo voitollista.

Meistä on tullut muotisanaa käyttäen ’disruptiivinen yritys’ valaistusmarkkinaan. Viestimme on, että yrityksen tai julkisen toimijan on elinkaarikustannuksiltaan edullisinta päivittää olemassa oleva valaistuksensa erittäin pitkäikäisiä LED-valoputkia käyttäen, vaikka isot valaisinvalmistajat tai pienet halpatuotteiden maahantuojat muuta väittäisivätkin. Jos pääsemme perustelemaan viestimme päättäjälle, johtaa se lähes poikkeuksetta yhteistyöhön kanssamme”, toimitusjohtaja Markku Laatikainen kuvaa yhtiönsä menestyksen reseptiä.

Tehostuneen tuotannon ja uusien tuotteiden myötä alkaneella tilikaudella on määrä jatkaa nopeaa kasvua. Yhtiö on solminut uusia sopimuksia jakelijapartnereiden kanssa kiihtyvässä tahdissa ja Valtavalon pitkäikäiset LED-valoputket löytyvätkin jo useamman sähkötukun tai kiinteistöhuollon valikoimista kotimaasta ja muualta Pohjois-Euroopasta. Kasvua haetaan kotimaan lisäksi erityisesti Ruotsista, johon on syksyn aikana perustettu sivutoimipiste.