Välkkymätön G4 menestyi kansainvälisessä LED-valoputkivertailussa

2.6.2016

Englantilainen LuxReview toteuttaa aika-ajoin valaistustuotteiden tuotearviointeja, ja toukokuussa vuorossa olivat LED-valoputket. Testaukset suoritettiin LIA laboratoriossa, Telfordissa – Euroopan johtavassa valaistustuotteiden testaukseen erikoistuneessa testilaboratoriossa, jolla on alalta yli 30 vuoden kokemus.

Testattavaksi valittiin uusimmat LED-valoputkimallit yhteensä kahdeltatoista merkittävältä alan toimijalta. Suomalaisena toimijana mukana arvioinnissa oli Valtavalo, jolta lähetettiin arvioitavaksi 2 kpl 120cm 19W 4000K opaalilla kuvulla varustettua G4 LED-valoputkea – yrityksen helmikuussa 2016 lanseeraama tuoteuutuus.

Laboratoriossa LED-valoputkista testattiin niiden valotehokkuus (lm/w), värintoisto (CRI), värilämpötila (CCT), tehokerroin (power factor) ja välkyntä (flicker index / flicker %).

Arvioinnissa nostetaan esille neljä LuxReviewn suosittelemaa tuotetta – parhaat tuotteet valotehokkuuden, välkkymättömyyden ja värintoiston perusteella. Kotimainen välkkymätön G4 LED-valoputki on yksi neljästä LuxReviewn suosittelemasta putkesta.

Valtavalon G4 LED-valoputken välkyntäprosentiksi mitattiin vain 1%, kun välkynnän keskiarvo kaikissa arvioiduissa LED-valoputkissa oli 38,7%. Tässä yhteydessä välkynnällä tarkoitetaan nimenomaan ihmissilmällä huomaamatonta välkyntää, jonka kuitenkin verkkokalvo ja aivot rekisteröivät, ja joka tutkimusten mukaan voi aiheuttaa ihmiselle monenlaisia terveyshaittoja.

Valtavalo G4 LED-valoputkessa ongelma on ratkaistu satsaamalla ohjauselektroniikkaan. LED-valoputkemme on suunniteltu erityisesti työpaikoille ja tiloihin, joissa oleskellaan ja työskennellään pitkään ja täytyy nähdä hyvin”, Valtavalon toimitusjohtaja Markku Laatikainen kertoo uutuudestaan.

Lämpötilan nousu puolittaa käyttöiän

Artikkelissa nostetaan erityisesti esille lämpötilan vaikutus LED-valoputken elinikään. Elektroniikkateollisuuden nyrkkisäännön mukaan elektroniikan todellinen käyttöikä puolittuu, kun käyttöympäristön lämpötila nousee kymmenen astetta. Korkeassa katonrajassa lämpötila on helposti 10 astetta suurempi kuin käyttötasolla. Samoin putken asentaminen suljettuun valaisimeen nostaa lämpötilaa edelleen. Yleensä käyttötunnit ilmoitetaan juurikin huoneenlämmössä, mutta todellisuudessa putken elinikä voi siis olla paljon ilmoitettua alhaisempi.

Käytännössä tämä tarkoittaa, että 40 000 luvatun käyttötunnin LED-valoputki suljetun valaisimen sisällä kestääkin enää vain 20 000 tuntia. Jos tämä valaisin lisäksi sijoitetaan korkean hallin katonrajaan, jossa ilman kerrostumisen vuoksi lämpötila on kymmenen astetta huoneenlämpöä korkeampi, LED-valoputken käyttöikä on tuskin enää edes tavallisen loisteputken luokkaa”, kertoo Laatikainen.

Laatu tuotesuunnittelun keskiössä

Tuotearvioinnissa keskitytään helposti mitattaviin arvoihin, eikä siinä oteta lainkaan kantaa esimerkiksi tuotteen rakenteeseen. Näin ollen Valtavalo LED-valoputken keskeisimmät kilpailuvaltit eli korkea laatu ja pitkä käyttöikä jäävät huomiotta. Tästä huolimatta G4 LED-valoputki menestyi arvioinnissa erinomaisesti.

Jos otamme vertailuun mukaan valmistajien tuotteilleen ilmoittamat käyttöiät ja takuut, G4 LED-valoputken etumatka kasvaa edelleen. Valtavalon G4 LED-valoputkelle ilmoittama 125 000 tunnin käyttöikä ja 7 vuoden takuu perustuvat tuotteen automaatiovalmistukseen, mekaaniseen suunnitteluun sekä korkealaatuisten komponenttien käyttöön. G4 LED-valoputken virtalähde on isoloitu ja sen kaikki komponentit on mitoitettu kestämään pitkän käyttöiän. Eri valmistajien myöntämiin takuisiin ja takuuehtoihin kannattaa aina tutustua tarkoin, sillä joidenkin tuotteiden kohdalla takuuta on rajoitettu esimerkiksi päivittäisellä maksimikäyttötuntimäärällä.

Tämä tulisikin ottaa huomioon valaistusratkaisua valittaessa – vain satsaamalla nk. teollisuuslaadun LED-valoputkiin 125 000 tunnin käyttöiällä voi olla varma siitä, että putki kestää vaativissakin olosuhteissa, ja että säästöt realisoituvat putken elinkaaren aikana. G4 LED-valoputken elinkaarikustannukset ovatkin markkinoiden alhaisimmat”, Laatikainen toteaa.

Lue aiheesta lisää Valtavalon yritysblogista:  https://valtavalo.fi/blogikirjoitukset/luxreview-testaa-valkkymaton-g4-led-valoputki-noteerattiin-kansainvalisessa-led-valoputkivertailussa/

Alkuperäinen Luxreviewn artikkeli on luettavissa englanninkielisenä osoitteessa: http://luxreview.com/review/2016/05/led-tubes-to-replace-t8-fluorescent-lamps.