Uusi standardi vauhdittaa LED-valoputkimarkkinaa

21.1.2015

LED-valoputket ovat ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa LED-lamppumuoto, joka on saanut kansainvälisen harmonisoidun standardin (EN 62776).

Sähköalan kansainvälinen standardisointijärjestö, International Electrotechnical Commission (IEC) sai useamman vuoden kestäneen standardoimisprosessin valmiiksi joulukuun 11. päivä viime vuoden puolella.

Standardointi mahdollistaa perinteisen T8-loisteputken kanssa yhteensopivien LED-valoputkien valmistamisen. Lisäksi standardi määrittelee LED-valoputken ominaisuudet, jotta ne olisivat aina keskenään yhteensopivia.

Uuden standardin myötä vanhaan loisteputkivalaisimeen voidaan loisteputken tilalle vaihtaa LED-valoputki ja jatkossa tämä LED-valoputki voidaan vaihtaa toisenmerkkiseen standardin mukaiseen LED-valoputkeen.

Standardissa myös määritellään LED-valoputkilta vaadittavat ominaisuudet kuten mekaaninen kestävyys, fyysiset mitat ja sähköiset ominaisuudet. Lisäksi siinä kuvataan tuotteille vaadittavat merkinnät sekä yhtenäiset testauskäytännöt.

Standardilla varmistetaan myös se, että markkinoilla olevien tuotteiden käytettävyys on kaikissa tuotteissa mahdollisimman yhdenmukaista.

Standardi tekee LED-valoputkien käytöstä entistä helpompaa ja turvallisempaa, minkä johdosta LED-valoputkien voisi olettaa yleistyvän nopeasti loisteputkien korvaajina. Tekniikkana LED-valoputket säästävät energiaa merkittävästi ja kestävät monin verroin perinteistä loisteputkea pidempään.

Valtavalo standardoinnissa mukana alkumetreiltä asti

”Meille tämä on todella iso asia ja merkkipaalu, koska olemme käytännössä avanneet LED-valoputkimarkkinan Suomessa ja osin muuallakin Skandinaviassa. Olemme myös olleet standardoimistyössä mukana sen alkumetreiltä saakka”, Valtavalon toimitusjohtaja Markku Laatikainen kertoo tuntemuksistaan.

On mukava huomata pystyneensä pienesti vaikuttamaan ehkä koko toimialaan, sillä LED-valoputket tekniikkana oltiin haudata markkinoilla jo 2008-2010. Meistä LED-valoputkien idea on erinomainen ja samalla loistava vastaisku kertakäyttökulttuurille, joka tämän päivän yhteiskunnassa ja liike-elämässä valitettavan usein sanelee käytettävät tekniikat. Nyt laadukkaat, pitkäikäiset ja standardinmukaiset LED-valoputket voivat yleistyä helpommin meillä ja maailmalla.”

Viime syksynä lanseerattu Valtavalo G3+ LED-valoputki on yksi ensimmäisistä harmonisoidun standardin mukaisesti valmistetuista LED-valoputkista.