Sähköä säästävä LED valaisee koulutyötä Vantaalla

14.8.2014

LED-valoputket ovat merkittävässä asemassa, kun energiansäästöllä rahoitetaan niitä aikaansaavia investointeja 14 vantaalaisessa julkisessa kiinteistössä, muun muassa kouluissa. Vantaan jo palkitussakin ESCO-hankkeessa säästetään energiaa kaikkiaan yli 200.000 euron arvosta vuodessa.

ESCO-hankkeessa siis energiasäästöillä maksetaan koko hankkeen vaatimat investoinnit eli ESCO-järjestelmän avulla tuotetaan tavallaan ilmaisia julkisia hankintoja. Vantaan hanke alkoi vuonna 2012. Silloin LED-valaistusta kohtaan löytyi vielä epäluulojakin, eivätkä kaikkien tiedot pysyneet ajan tasalla.

Vaikka ESCO-hankintaprosessi oli työläs, lopputulos oli juuri sellainen kuin alunperin oli haluttu”, projektipäällikkö ja energiatehokkuusasiantuntija Marita Tamminen Vantaan kaupungilta summaa tänä vuonna.

Tyypillistä kuntien kiinteistömassaa

Tällä hetkellä 14:stä yhteensä 83.000 neliön ja 365.000 kuution kiinteistöistä on valaistuksen osalta valmiina kolme: Ilolan koulu, Tikkurilan lukio ja Varia ammattioppilaitos. Seuraavaksi LED-valoihin siirrytään Tikkurilan kirjastossa.

Tammisen mukaan hankkeeseen valittiin kiinteistöt keskiarvo-ominaiskulutuksen perusteella.

Ne ovat tyypillisiä kuntien kiinteistömassaan kuuluvia rakennuksia: kouluja, päiväkoteja, liikuntalaitoksia, kirjastoja ja monitoimitalo.”

Kaikkiaan Vantaan kaupunki omistaa 783 rakennusta, joissa neliöitä on 700.000 ja kuutioita kolme miljoonaa – eli energiansäästöpotentiaalia löytyy vielä lisääkin.

Pienessä mittakaavassa LED:iä onkin hankkeen sivussa otettu käyttöön Marita Tammisen työpaikalla eli Tilakeskuksessa.

Viime lokakuussa energiansäästöviikolla asennettiin toimitiloihimme noin 200 Valtavalon LED-valoputkea ja ne ovat toimineet aivan moitteettomasti. Valoa tuli lisää ja energiaa säästyy”, hän kertoo.

LED-valoputkilla merkittävä osuus hankkeessa

ESCO-toteuttajaksi kilpailutuksessa selvisi Schneider Electric Buildings Finland Oy. Projektipäällikkö Petri Tuominen kertoo, että vanhaan ratkaisuun verrattuna Valtavalon G3 LED-valoputkilla saavutettava energiansäästö valaistuksessa on 50-90 riippuen verrokkivalonlähteen tyypistä ja iästä.

Tässäkin projektissa loisteputket korvattiin LED-valoputkilla helposti ilman valaisinrunkojen uusimista. Lisäksi säästöä saadaan asennus- ja huoltokuluista, koska käyttöikä on tyypillisesti 3-5 -kertainen loisteputkeen verrattuna. Lisäksi LED-valoputkien kierrätettävyysaste on tänä päivänä erittäin korkea – yli 95 prosenttia”, Tuominen kertoo.

LEDit ovat hänen mukaansa kokonaisinvestoinniltaan 1,5 miljoonan euron hankkeessa merkittävä osa.

Jo pelkästään massana yli 5000 LED-putkea. Ja säästölaskelmilla suhteutettuna noin neljännes sähkö- ja lämpöenergian yhteenlasketuista euromääräisistä säästöistä tulee LED-valoputkilla.”

Ennakkoluulot ovat hälvenneet

LED-valoputket toimittaneen Oulussa ja Kajaanissa sijaitsevan Valtavalo Oy:n toimitusjohtaja Markku Laatikainen on tyytyväinen LED-valaistusta kohtaan tunnettujen ennakkoluulojen hälvenemisestä.

LED-valot ja -valoputket ovat aiemmin herättäneet epäilyksiä Vantaallakin, mutta nyt teknologia on kypsää laajempiin käyttöönottoihin ihan kaikkialla”, Laatikainen toteaa.

Pari vuotta sitten LED-valoputkien tuotannon Kiinasta Kajaaniin robotisoidulle tuotantolinjalle kotouttanut Valtavalo on kansainvälistänyt toimintaansa nopeasti.

Vantaan hankkeen myötä Valtavalon vanavedessä markkinoitaan laajentaa Kainuusta myös Vantaalla LED-asennukset tekevä kajaanilainen Paikallis-Sähkö. Paikallis-Sähkö on laajentamassa toimintaansa LED-valoputkien asennusasiantuntijaksi ja valloittamassa nyt Etelä-Suomea.