Oulun kaupunginkirjastossa luetaan lehtiä välkkymättömässä ja energiaa säästävässä valossa

4.4.2016

Oulun kaupunginkirjaston lehtisalissa saadaan nauttia uudesta laadukkaasta valaistuksesta, sillä salin olemassa oleviin valaisinrunkoihin asennettiin helmikuussa 115 kpl kotimaisia Valtavalo Oy:n valmistamia LED-valoputkia.

Projekti alkoi viime syksynä, jolloin Valtavalo järjesti valtakunnallisen Energiansäästöviikon kunniaksi kilpailun, jossa ihmisillä oli mahdollisuus ilmiantaa parempaa valaistusta tarvitseva julkinen tila lähiympäristöstään. Voittajatilaksi kisassa valikoitui Oulun kaupunginkirjaston lehtisali, joka oli ehdotuksissakin mainittu useampaan kertaan.

Oulun kaupunginkirjasto edelläkävijänä

Tila käytiin kartoittamassa Valtavalon toimesta, ja uusien valojen asennus tapahtui helmikuussa 2016. Lehtisaliin asennettiin Valtavalon lahjoittamana uudet G4 LED-valoputket, joiden ensiesittely tapahtui Jyväskylän Sähkömessuilla helmikuun alussa. Lehtisali on ensimmäinen kohde, jonne välkkymättömiä LED-valoputkia on asennettu.

”Markkinoiden ensimmäinen välkkymätöntä valoa tuottava G4 sopiikin oikein hyvin juuri lehtisaliin, sillä valojen välkynnän on useissa tutkimuksissa todettu aiheuttavan mm. päänsärkyä ja jopa kaksinkertaistavan silmän liikkeiden määrän, ja näin ollen hidastavan lukunopeutta”, kertoo Valtavalon toimitusjohtaja Markku Laatikainen.

”G4 LED-valoputken nk. välkyntäprosentti on alle 5, kun se loisteputkessa ja kilpailevassa LED-valoputkessa on noin 30. LED-valoputkemme onkin suunniteltu erityisesti työpaikoille ja tiloihin, joissa oleskellaan ja työskennellään pitkään, ja joissa täytyy nähdä hyvin”, jatkaa Laatikainen.

Valon laatu parani ja energiaa säästyy

Lehtisalissa ennen ja jälkeen asennusten tehdyissä mittauksissa todettiin, että valaistustaso pysyi tilassa ennallaan, mutta värintoisto parani ja välkyntä hävisi käytännössä kokonaan. Silmämääräisesti katsottuna valon määrä näyttää kuitenkin lisääntyneen ja valo on valkoisempaa ja puhtaampaa kuin aikaisemmin.

Valon laadun paranemisen lisäksi myös valaistuksen energiankulutus tulee laskemaan tilassa merkittävästi: LED-valoputket kuluttavat loisteputkeen verrattuna energiaa vain noin kolmanneksen. Kustannuksiin vaikuttaa myös G4 LED-valoputken pitkä 125 000 tunnin elinkaari, jonka aikana loisteputken saa vaihtaa uuteen jopa 12 kertaa.

”Kirjaston valaisimilla on vuorokaudessa paljon käyttötunteja: valaisimet ovat päällä aamusta iltaan, joten energiansäästö uudenlaisilla putkilla on huomattava”, talotekniikan päällikkö Jyrki Kumpuniemi Oulun Tilakeskuksesta kertoo.

Kumpuniemen mukaan myös asiakastyytyväisyys on otettu valaistusta suunniteltaessa huomioon.

”Kirjaston asiakkailla on jatkossa mahdollisuus antaa palautetta uuden valaistuksen toimivuudesta.”

Valtavalo G4 LED-valoputket valmistetaan täysautomaattisella tuotantolinjalla yrityksen omassa tuotantolaitoksessa Kajaanissa. Ensi kesänä tehtaalle pystytetään toinen tuotantolinja, mikä tulee moninkertaistamaan LED-valoputkien tuotannon.