Valtavalo on tuonut markkinoille Suomessa valmistetun uuden E3 LED-valoputken. Tuotteen kotimaan lanseeraus tapahtui Energia 2016 -messuilla Tampereella 25. lokakuuta.
E3 LED-valoputki valmistetaan Kajaanissa uudella kotimaista tekoa olevalla automaatiolinjastolla. Kokoonpanolinjastoon on integroitu täysin automatisoitu tuotteiden testaus, joka mittaa jokaisesta valmistetusta putkesta kaikki oleelliset sähkö- ja valotekniset mittaukset. Yksilölliset mittaustulokset tallennetaan tietokantaan sarjanumeron ja tuotteen kyljessä olevan QR-koodin mukaisesti. Linjasto myös pakkaa tuotteet yksittäisiin myyntipaketteihin ja vieläpä laittaa paketit 25 kpl tukkupakkauksiin, jotka ovat sellaisenaan valmiita toimitettavaksi Kajaanista asiakkaille kaikkialle maailmaan.
”Tämän automaattisemmaksi tätä ei juuri voi enää tehdä”, virnuilee Valtavalon toimitusjohtaja Markku Laatikainen kertoessaan ylpeänä uudesta tuotantolinjastosta.
E3 LED-valoputkiuutuus on asemoitu voimakkaasti kilpailtuun ammattilaatuisen valaistuksen luokkaan ja suoraan luokkansa huipulle.
Lähimpiin kilpailijoihin verrattuna Valtavalon uutuustuote tarjoaa 25-60% pidemmän käyttöiän, poikkeuksellisen laajan valonjaon ja hintaluokassaan ennennäkemättömän kokoonpanolaadun. Tuotteelle myönnetään 5 vuoden takuu ja se on saatavana myös korkealaatuisen värintoiston CRI >90 Ra versiona erityisesti myymäläkäyttöä ajatellen.
Uusi tuote on rakenteeltaan Valtavalon G4 lippulaivatuotetta yksinkertaisempi, mikä on osaltaan mahdollistanut tuotantolinjan kolminkertaisen kapasiteetin aiempaan verrattuna. ”Uusi LED-valoputki valmistuu linjastolta testattuna ja pakattuna joka kahdeskymmenes sekunti”, Laatikainen jatkaa. Uutuustuote laajentaa Valtavalon tuoterepertuaarin kattamaan kaikki ammattivalaistuksen tarpeet, kun puhutaan perinteisen loisteputken korvaamisesta. Uudis- ja saneerauskohteisiin Valtavalo voi puolestaan toimittaa LED-valoputket yhdessä soveltuvan valaisinrungon kanssa. Valaisinrunkoja on kaikkeen ammattikäyttöön – toimistovalaistuksesta maatalouteen tai teollisuuteen.
Uudella tuotteella Valtavalo ilmoittautuu tosissaan mukaan kansainvälisten markkinoiden LED-valoputkikilpailuun ja avaa uusia vientimaita sekä myyntikanavia. ”Erityisesti tukkumyynti, niin Suomessa kuin ulkomaillakin, on meillä strategisesti valittu keskeiseksi tavoiteltavaksi uudeksi myyntikanavaksi”, Laatikainen kertoo.
Valtavalon liikevaihto on kasvanut vuosittain 20-50%, ja vaikka suurin osa myynnistä on tähän saakka tullutkin Suomesta, hakee yhtiö jatkossa kasvua erityisesti kansainvälisiltä markkinoilta. Viime vuonna vientiä oli jo miljoona euroa.