Valtavalo investoi kotimaiseen tuotantoon

2.12.2015

Vuonna 2012 Kiinasta Suomeen tuotantonsa kotiuttanut Valtavalo Oy moninkertaistaa tuotantokapasiteettinsa hankkimalla toisen tehokkaamman täysautomaattisen LED-valoputkien tuotantolinjan. Uuden linjaston on määrä olla toiminnassa kesään 2016 mennessä, ja sen toimittaa Kuopiolainen EID Tech Oy.

Valtavalo on lisännyt hiljan myös tuotteidensa kotimaisuusastetta hankkimalla samaiselta toimittajalta LED-valoputkien päätykappaleita valmistavan automaatiosolun loppuvuodesta 2015. Valtavalon investointien kokonaisarvossa puhutaan jo miljoonaluokasta.

”Valtavalo näyttää hyvää esimerkkiä siitä, miten automaatioinvestoinneilla valmistava teollisuus voitaisiin pitää Suomessa ja kilpailla kustannuksissa jopa halpatuotantomaiden kanssa. Vaikka tuotannon työpaikkoja ei automaatiolla valmistettaessa juuri synnykään, on suorat ja välilliset työvaikutukset näillä investoinneilla kuitenkin merkittävät”, EID Tech Oy:n toimitusjohtaja Jari Helminen kertoo.

”Tuotteemme arvosta syntyy laskentatavasta riippuen jo jopa yli 80% Suomesta. Laatukriteerimme täyttäviä materiaalitoimijoita löytyy parhaiten Suomesta sekä muista Pohjoismaista ja kotimainen automaatio-osaaminen on maailman huippua”, Valtavalon toimitusjohtaja Markku Laatikainen linjaa.

Valtavalon LED-valoputki on suora korvaaja vanhalle loisteputkelle ja Valtavalo on yrityksen perustamisesta alkaen keskittynyt tähän tuotesegmenttiin.

”LED-valoputkille joulukuussa 2014 valmistuneen kansainvälisen standardin myötä LED-valoputkimarkkina on auennut ja myös vientinäkymät ovat hyvät. Indikoimme loppuvuodesta 2016 alkaen reipasta vientikanavien avautumista”, toimitusjohtaja Laatikainen jatkaa.

EID Tech Oy suunnittelee, valmistaa ja myy asiakaslähtöistä teollisuusautomaatiota erilaisiin tarpeisiin kotimaassa ja kansainvälisesti. Kuopiossa sijaitseva EID Tech on perustettu vuonna 2009.