Etusivu Yritys Lehdistötiedotteet Onko CE-merkki riittävä tae turvallisuudesta? Valtavalon G4 LED-valoputkelle ENEC/FI-sertifikaatti

5.2.2018 11:51

Kotimainen LED-valoputkivalmistaja Valtavalo on sertifioinut yrityksen lippulaivatuotteena tunnetun G4 LED-valoputken kansainvälisen ENEC-prosessin mukaisesti. SGS Fimko myönsi tuotteelle sertifioinnin tarkkojen testien jälkeen tammikuussa. SGS Fimkon myöntämä sertifiointimerkki on yleiseurooppalainen sähkölaitteiden puolueeton laatumerkki, jonka edellytyksenä ovat mm. puolueettomat testit ja puolueeton laadunvalvonta.

ENEC-sertifiointi takaa, että tuote on testattu voimassaolevien turvallisuusstandardien mukaan ja on siten turvallinen käyttää. ENEC-/FI-sertifiointi edellyttää tuotannon jatkuvaa arviointia sekä vuosittaisia tuotteiden seurantatestauksia SGS Fimkon toimesta. SGS Fimkon ENEC-merkki tunnustetaan Suomen lisäksi useissa Euroopan maissa.

Sertifioinnin yhteydessä kansainvälisessäkin LED-valoputkivertailussa menestynyt G4 LED-valoputki sai käyttöönsä myös CB/FI-merkinnän. CE-merkintä on pakollinen useimmille Euroopan talousalueella myytäville tuotteille, mutta sitä ei myönnä mikään taho, vaan merkintä perustuu valmistajan tai EU-maahantuojan omaan arvioon siitä, että tuote täyttää sitä koskevat vaatimukset Euroopassa. Sen sijaan FI-merkin saaminen edellyttää aina testausta pätevässä testauslaboratoriossa ja se myönnetään vain tarkat testit ja tarkastukset läpäisseille tuotteille. FI-turvallisuusmerkki tunnetaan kaikissa Euroopan talousalueen maissa.

Valtavalon tuotteiden laadun takaa kotimainen valmistus yrityksen omassa tuotantolaitoksessa Kajaanissa. LED-valoputkissa käytetään vain laadukkaita komponentteja ja jokainen putki testataan tarkoin. Kokoonpanolinjastoon on integroitu täysin automatisoitu tuotteiden testaus, joka tekee jokaiselle putkelle kaikki oleelliset sähkö- ja valotekniset mittaukset.

Valtavalon LED-valoputket ovat kotimaisia avainlipputuotteita.

Haluamme korostaa kulttuuria, jossa kotimainen laatu ja luotettavuus ovat keskiössä, sillä niillä voimme tuottaa asiakkaillemme ja koko yhteiskunnalle kestävää hyötyä ja arvoa, kertoo Valtavalon toimitusjohtaja Markku Laatikainen.