Suomen kunnat hakevat säästöjä valaistuksesta aktiivisesti

27.2.2018

Oulun yliopiston opiskelijaryhmä teki osana opintojaan syksyn 2017 aikana markkinatutkimuksen, jonka tavoitteena oli selvittää Suomen suurimpien kuntien ja kaupunkien julkisten rakennusten valaistuksen nykytilaa. Samalla selvitettiin eri valaistusalan toimijoiden tunnettuutta julkisella sektorilla.

Tutkimuksen kohderyhmäksi valittiin 56 suurinta kuntaa ja kaupunkia Suomessa (>20 000 asukasta) ja tutkimus suoritettiin puhelinhaastatteluna neutraalia haastattelupohjaa hyödyntäen. Kysymysten asetteluun panostettiin niin, että kysymykset eivät ohjailisi vastaajaa, vaan vastauksista saataisiin kuuluviin kunkin haastateltavan todellinen näkemys tilanteesta.

Kyselyn pohjalta voidaan todeta, että suurin osa kunnista, eli noin 70%, on siirtynyt käyttämään sisätilojen yleisvalaistuksessa ainakin osittain LED-valaistusta. LED-valaistuksen osuus näissä kunnissa on tyypillisesti noin neljännes. Joissakin kaupungeissa LED-valaistuksen osuus käytössä olevasta yleisvalaistuksesta on jopa 75% – toisaalta Suomesta löytyy kaupunkeja, joissa LED-valaistusta ei käytetä vielä lainkaan. Loisteputken korvaavia LED-valoputkia käytetään valaistuksessa noin 75% tutkimuksen kunnista, kun taas integroituihin LED-valaisimiin on investoinut noin 38% kunnista.

Tutkimuksessa selvitettiin myös eri valaistusalan toimijoiden (20 kpl) tunnettuutta kyseisessä asiakassegmentissä. Odotetusti suurimmat toimijat, Osram, Philips Lighting ja Airam Electric tunnettiin parhaiten. Yllättäen Valtavalo oli listalla näiden kolmen yrityksen jälkeen heti neljäntenä, ja jätti jälkeensä mm. sellaiset tunnetut ja isot toimijat kuin Fagerhult, Ensto Lighting sekäGlamox.

Valtavalon toimitusjohtajana toimivan Markku Laatikaisen tulos yllätti.

Valtavalon kaltaiselle pienelle toimijalle tulos on kerrassaan mainio”, myhäilee Laatikainen yllättyneenä. ”Pitkäjänteinen työ tunnettuuden parantamiseksi alkaa tuottaa tulosta ja yhä useampi tuntee meidät tai on ainakin kuullut meistä”, hän jatkaa.

”Suomalaisen työn arvostus on nyt myös korkeammalla kuin koskaan aikaisemmin, ja ehkä se osaltaan näkyy kyselyn tuloksessa”, Laatikainen toteaa.

Oulun Yliopiston opiskelijaryhmään kuuluivat tuotantotalouden opiskelijat Miia Korhonen, Jori Rautio, Arsi Kähkönen ja Janne Lahtela, ja heidän ohjaajanaan tutkimuksessa toimi Jukka Majava.