Valtavalo räknar med ökad tillväxt

16.10.2017

Valtavalo, den finska tillverkaren av LED-lysrör, fortsätter att växa snabbt. Omsättningen för räkenskapsåret med bokslut i maj blev 3,6 miljoner euro, vilket är en ökning med 21 % från föregående år. Efter ett olönsamt år vände det, och företaget gjorde en vinst på 75 000 euro.

Satsningarna på att utrusta Kajana-fabriken med en ny helautomatisk produktionslinje för LED-lysrör slutfördes i stort sett under det föregående räkenskapsåret men påverkar fortfarande företagets lönsamhet. Med de produkter som tillverkas i den nya linjen räknar företaget med att vinna betydande marknadsandelar inom professionell belysning för exempelvis kommersiella byggnader och offentlig sektor, i synnerhet i Finland och Sverige. Företagets flaggskeppsprodukt tillverkas sedan länge och är väl etablerad i branschen, till stor del tack vare hög tillförlitlighet och det faktum att produkten har marknadens längsta livslängd. Företaget grundades 2008 och sedan dess har omsättningen ökat med 20–50 % per år. Med undantag av räkenskapsåret 2015–2016 har företaget varit lönsamt de senaste 5 åren.

Vi har blivit något av en ’spelförändrare’ på belysningsmarknaden, för att uttrycka sig med ett modernt begrepp. Vårt budskap när det gäller livslängdskostnader, är att det är mer prisvärt – både för privata och offentliga verksamheter – att uppgradera belysning med LED-lysrör som har mycket lång livslängd. Detta oavsett vad de stora tillverkarna av ljuskällor säger, eller småskaliga importörer av billiga produkter. Om vi får möjlighet att motivera vårt budskap inför beslutsfattarna, slutar det i stort sett alltid med att de väljer att samarbeta med oss”, säger Markku Laatikainen, Valtavalos CEO, som svar på frågan vad som är företagets framgångsrecept.

Tack vare effektivare tillverkning och nya produkter kan man räkna med fortsatt tillväxt även det innevarande räkenskapsåret. I snabb takt har företaget träffat avtal med flera nya distributörer, och Valtavalos LED-lysrör med lång livslängd är en del av sortimentet hos elgrossister och fastighetstjänstleverantörer i Finland och norra Europa. Efter framgångarna på de finska marknaderna siktar företaget på att växa även på andra platser, särskilt i Sverige, där man i höstas etablerade en filial.