Valtavalo Oy utser ny VD

14.12.2022

Valtavalo Oy, en finländsk tillverkare och leverantör av LED-belysningslösningar, har förstärkt sin operativa ledning. Valtavalos styrelse har utsett Pekka Kantola (M.Sc. (Tech.)), bolagets mångåriga styrelseordförande, till VD från och med den 22 november 2022. Tuukka Prykäri (M.Sc. (Tech.)), tillförordnad VD sedan början av 2020, återvänder som Chief Technology Officer med ansvar för att utveckla nya produkt- och tjänsteinnovationer, överföra dem till produktion och hantera leveranskedjor. Aki Sarajärvi har redan tidigare under hösten utsetts till Business Director för den finska verksamheten med ansvar för försäljning och kundrelationshantering.

Pekka Kantola har lång internationell erfarenhet av affärsutveckling, särskilt inom stålindustrins instrument- och telekomprogramvaruaffärer. Han är också certifierad managementkonsult och har sedan 2008 varit företagare och VD för Oulu B&N Companies Ltd. Kantola har varit medlem av Valtavalos styrelse sedan 2015 och är en av aktieägarna i Valtavalo Oy.

Tillförordnad VD Tuukka Prykäri är nöjd med styrelsens val.

Jag tror att Pekkas långa erfarenhet i kombination med att han känner oss sedan många år tillbaka ger honom en utmärkt utgångspunkt för att vidareutveckla vår verksamhet. Dessutom kommer förändringarna i den operativa ledningen som helhet att stärka vårt team så att vi bättre kan möta framtidens utmaningar”, säger Prykäri.

Valtavalos historia har präglats av mod och tro på det egna arbetet. Företaget har aldrig imiterat andra utan har följt sin egen vision.

Det är fantastiskt att få ta den här historien till en ny nivå och arbeta för ett företag med skicklig personal, utmärkta produkter och ett gott rykte bland kunderna, säger den nya VD:n Pekka Kantola. ”Vi ser positivt på framtiden trots den globala situationen och den utmanande verksamhetsmiljön”, fortsätter Kantola.