Valtavalo öppnade en publik nyemission med snabb internationell tillväxt som mål

7.12.2018

Valtavalo Oy har nyligen fyrfaldigat tillverkningskapaciteten vid LED-lysrörsfabriken i Kajana och meddelar att företaget öppnade en offentlig nyemission i samarbete med Invesdor Ab den 28 november 2018. Företaget vill nå snabb internationell tillväxt och berättar att de bolagsandelar som kan tecknas i samband med nyemissionen utgör 7,77–17,51 procent av aktierna i bolaget. Teckningspriset för en aktie är 36,00 euro och minimiinvesteringen är 25 aktier.

Målet är en pott på totalt drygt en halv miljon euro för tillväxt och för att utveckla vår internationella affärsverksamhet”, säger Markku Laatikainen, vd på Valtavalo.

Valtavalos historia har präglats av mod och tilltro på det vi gör, fastän resten av världen tycks vara på väg åt ett annat håll. Företaget har aldrig gått i andras fotspår, utan vågat oförtrutet följa sin egen vision”, fortsätter Laatikainen.

Företaget som firar 10 år i år såg dagens ljus mitt under finanskrisen 2008. Valtavalos fundament var en helt ny innovation – LED-lysröret. Motsvarande hade inte funnits på marknaden tidigare. LED-lysröret tillverkades i början i samarbete med en kinesisk avtalstillverkare, men tillverkningen flyttades snart tillbaka till Finland vid en tid när trenden var att lägga ut allt. Det kändes inte längre att den kinesiska tillverkaren kunde tillverka lysrör med tillräckligt hög kvalitet för industrikunder.

Från Kina till Finland

Valtavalo var bland de första företagen i Finland som vände om på Kinafenomenet, och 2012 tillverkades det första LED-lysröret som hade designats och producerats i Finland. Det lade grunden för Valtavalos anseende som ett företag som tillverkar långlivade och hållbara belysningsprodukter för professionell användning. Sedan dess har kvalitet blivit en viktig del av företagets identitet.

I november 2018 öppnade vi en sällsynt möjlighet att medverka i företagets historia. Företagets omsättning har ökat jämnt med cirka 20 procent per år och i dagsläget står exporten för hälften av omsättningen”, berättar Laatikainen.