Valtavalo investerar i inhemsk produktion

2.12.2015

Valtavalo Oy tog hem sin produktion från Kina till Finland 2012 och mångdubblar nu sin produktionskapacitet genom att skaffa en andra, mer effektiv helautomatisk produktionslinje för LED-lysrör. Tanken är den nya linjen ska sättas i drift senast sommaren 2016. Leverantör är Kuopioföretaget EID Tech Oy.

Valtavalo har nyligen även ökat produkternas inhemska ursprung ytterligare, när man i slutet av 2015 av samma företag skaffade en automationscell som tillverkar ändstycken för LED-lysrör. Det totala värdet på Valtavalos investeringar ligger i miljonklass.

Valtavalo är ett bra exempel på hur man genom investeringar i automation skulle kunna bevara tillverkningsindustrin i Finland och konkurrera när det gäller kostnaderna även med länder där produktionen är billig. Även om antalet arbetstillfällen inom produktionen inte egentligen ökar genom automatiserad tillverkning är de direkta och indirekta sysselsättande effekterna av dessa investeringar dock avsevärda”, säger Jari Helminen, VD för EID Tech Oy.

Beroende på hur man räknar skapas till och med över 80 procent av värdet på våra produkter i Finland. I Finland och övriga Norden är det lättast att hitta materialleverantörer som uppfyller våra kvalitetskrav, och den inhemska kompetensen inom automation är av världsklass”, säger Valtavalos VD Markku Laatikainen.

Valtavalos LED-lysrör kan direkt ersätta gamla lysrör och Valtavalo har alltsedan grundandet fokuserat på detta produktsegment.

Tack vare den internationella standarden för LED-lysrör som blev klar i december 2014 har marknaden för LED-lysrör öppnat sig och exportutsikterna är också goda. Vi räknar med att exportkanalerna kommer att börja öppna sig i stor omfattning från slutet av 2016”, säger VD Laatikainen.