Utgör CE-märkningen en garanti för säkerhet? Valtavalos G4 LED-lysrör har tilldelats ENEC/FI-certifikat

13.2.2018

Den finska lysrörstillverkaren Valtavalo har fått sin flaggskeppsprodukt, G4 LED-lysröret, certifierad i enlighet med den internationella ENEC-processen. SGS Fimko beviljade produkten certifiering i januari efter en rad krävande tester.

SGS Fimkos certifieringsmärkning är en oberoende paneuropeisk kvalitetsmärkning för elutrustning. För att erhålla märkningen krävs bland annat oberoende tester och oberoende kvalitetskontroll. ENEC-certifieringen garanterar att produkten har testats i enlighet med aktuella säkerhetsstandarder och att den därför är säker att använda. ENEC/FI-certifiering kräver att produktionen ständigt utvärderas och att SGS Fimko årligen genomför uppföljningstester av produkten. SGS Fimkos ENEC-märkning är erkänd i flera europeiska länder förutom Finland.

G4 LED-lysröret, som utmärkt sig i en internationell jämförelse av LED-lysrör, erhöll även CB/FI-märkningen i samband med certifieringen. CE-märkningen är obligatorisk för de flesta produkter som säljs i det Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, men märkningen beviljas inte av någon specifik part. I stället bygger märkningen på importörens egen bedömning att produkten uppfyller de aktuella kraven i Europa. För att få FI-märkningen krävs å andra sidan tester i ett certifierat testlaboratorium, och märkningen beviljas endast för produkter som har genomgått krävande tester och inspektioner. FI-säkerhetsmärkningen är erkänd i alla länder inom det Europiska ekonomiska samarbetsområdet.

Kvaliteten på Valtavalos produkter garanteras av det faktum att de tillverkas vid vår egen produktionsanläggning i Kajana, Finland. Vi använder endast högkvalitativa komponenter i våra LED-lysrör, och varje lysrör testas noga. Vid monteringsbandet finns en integrerad och helt automatisk testenhet som mäter alla viktiga elektriska och fotometriska värden för varje lysrör.

Valtavalos LED-lysrör är finska produkter som är försedda med nyckelflaggsymbolen.

Vi vill främja en kultur där finsk kvalitet och tillförlitlighet är i fokus, eftersom det ger långsiktiga fördelar och bestående värde åt våra kunder och samhället som helhet”, säger Valtavalos VD Markku Laatikainen.

SGS Fimko har provat produkter sedan år 1928 och är ett internationellt respekterat provnings- och certifieringsföretag. SGS Fimko är ett av de ledande provnings- och certifieringsföretagen inom el-, elektronik-, telekommunikation, maskin och gasapparatbranschen i Europa. SGS Fimko är aktiv också i Asien, där SGS Fimko och FI-märket är välbekant.

Sedan år 2000 hör SGS Fimko till världens ledande provnings-, certifierings, verifierings- och inspektionsföretag SGS. Förutom FI-märket beviljar SGS Fimko ett flertal andra internationella certifikat, med vars hjälp våra kunder kommer ut på den internationella marknaden på ett effektiv sätt.