Kundtjänsten är öppen vardagar kl. 8-16 +46 (0)10 410 35 60

Jubileumsvideo för Ljusets år belyser ljusets många betydelser

9.1.2015

FN har utsetts 2015 till Ljusets år, och för att fira detta har den finländska LED-lysrörstillverkaren Valtavalo gjort en video som belyser ljusets många betydelser för människan.

Ljuset – som även kallats källan till allt liv – är något som vi ofta tar för givet. På morgonen går solen upp och på kvällen när det börjar skymma får vi det ljust igen genom att tända lampor. Det är sällan som vi faktiskt reflekterar över på hur många sätt ljuset är delaktigt i vår vardag och i hur många olika former det uppträder i vårt liv.

Dessa var tankarna bakom den nyligen publicerade videon Light and Us enligt Valtavalos VD Markku Laatikainen.

På Valtavalo beslutade vi oss för att göra en video som påminner oss alla om ljusets många roller. Videon är nu mer aktuell än någonsin, eftersom 2015 har utsetts till Ljusets år av FN.

Valtavalo deltar i ljusfestivalen Valon Juhla i Kajana fredagen den 9 januari

Ljusets år firas också i Kajana, där idén bakom ljusfestivalen är att berätta ljusets historia och belysa dess betydelse, utveckling och många användningssätt. För en kväll blir centrum av Kajana en ljusets estrad.

En relevant del av festivalen är Valtavalos armaturdesigntävling. Armaturer som designats av studerande vid Kajanalands yrkesinstitut ställs ut hos vissa utvalda företag i centrum av Kajana under en veckas tid den 9–16 januari. Den bästa armaturen prisbelönas.

Videon Light and Us – Celebrating the UN Year of Light 2015: http://youtu.be/YkN3j5cNarI

Vill du läsa mer?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste blogginläggen och nyheter direkt till din inkorg!

Prata med våra belysningsrådgivare

Våra belysningsrådgivare är även tillgängliga för online-möten. Boka ditt möte redan idag!