Asiakaspalvelumme palvelee arkisin klo 9-15 0207 789 880

Monessa metallialan yrityksessä siirtyminen energiatehokkaampaan valaistukseen on vielä edessä

18.12.2018

Oulun yliopiston opiskelijaryhmä teki osana opintojaan syksyn 2018 aikana markkinatutkimuksen, jonka tavoitteena oli selvittää valaistuksen nykytilaa valmistavan metalliteollisuuden piirissä. Samalla selvitettiin eri valaistusalan toimijoiden tunnettuutta kyseisellä sektorilla.

Tutkimuksen kohderyhmäksi valittiin 60 yritystä ja tutkimus suoritettiin osin puhelinhaastatteluna, osin sähköpostin avulla neutraalia haastattelupohjaa hyödyntäen. Kysymysten asetteluun panostettiin niin, että kysymykset eivät ohjailisi vastaajaa, vaan vastauksista saataisiin kuuluviin kunkin haastateltavan todellinen näkemys tilanteesta.

Kyselyyn osallistuneista yrityksistä noin 60% on sellaisia, joissa LED-valaistusta ei käytetä juuri lainkaan tai vain pieni osa (<25%) valaistuksesta on toteutettu LED-valaistuksena. Tästä määrästä noin puolet ilmoitti, että LED-valaistusta ei käytetä vielä lainkaan – vastaavasti vain noin viidennes yrityksistä ilmoitti, että valaistus on jo kokonaan toteutettu LED-valaistuksena.

 

Alla oleva kaavio kertoo, että noin 20%:ssa yrityksissä valaistus on toteutettu LED-valoputkilla. Yhtä monessa käytetään edelleen T8-kantaisia loisteputkia. Integroitujen LED-valaisimien ja T5-loisteputkien osuus on 10%. Lisäksi käytössä on edelleen pienemmässä määrin kaasupurkaus-, halogeeni- ja monimetallilamppuja.

Kyselyyn vastanneista yrityksistä iso osa on siirtymässä energiatehokkaampaan valaistukseen lähimmän 1-2 vuoden sisällä, ellei ole sitä vielä tehnyt. Noin viidenneksellä valaistuksen päivitys LED-teknologiaan on suunnitelmissa seuraavan 5 vuoden aikana, ja vain 10% vastaajista ilmoitti, ettei heillä ole suunnitelmaa valaistuksen päivittämisestä.

Valaistushankintoja mietittäessä tärkeimmiksi kriteereiksi nousivat laatu, elinkaarikustannus, tuotteen elinikä sekä energiatehokkuus. Sen sijaan valaistuksen ohjausmahdollisuudelle tai hankintahinnalle eivät vastaajat antaneet kovin suurta painoarvoa.

Tutkimuksessa selvitettiin myös kotimaisten ja Suomessa toimivien ulkomaalaisten valaistusalan toimijoiden (25 kpl) tunnettuutta kyseisessä asiakassegmentissä. Odotetusti Suomen valaistusmarkkinassa pisimpään näkyneet suuret brändit Osram, Philips Lighting ja Airam Electric tunnettiin parhaiten, mutta Valtavalo oli listalla näiden kolmen yrityksen jälkeen heti neljäntenä, mikä on Valtavalon kaltaiselle pienelle toimijalle erinomainen tulos.

Oulun Yliopiston opiskelijaryhmään kuuluivat tuotantotalouden opiskelijat Milla Holappa, Kaapro Hartikainen, Kalle Huttunen ja Joel Hautajärvi, ja heidän ohjaajanaan toimi Jukka Majava.

Maija Alasalmi
Maija Alasalmi
Maija Alasalmi (FM) on toiminut Valtavalolla vuodesta 2014 lähtien vastuualueinaan markkinointi ja viestintä.

Haluatko lukea näitä lisää?

Tilaa suosittu uutiskirjeemme ja saat ajankohtaista tietoa valaistusasioista suoraan sähköpostiisi.

Ota yhteyttä

Kysy valaistuksesta asiantuntijalta

Valaistuksen asiantuntijamme ovat tavattavissa myös etäyhteyden avulla – sovi tapaaminen kanssamme jo tänään!